Sunday, October 31, 2010

terkadang diri ini merindui..

terkadang diri ini merindui.. sembahyang berjemaah di masjid/surau.. sendirian atau bersama rakan-rakan.. rindukan bacaan ayat-ayat al-Quran merdu oleh imam.. diikuti zikir yang lunak beramai-ramai.. diselesaikan dengan bacaan doa-doa oleh imam yang merangkumi aspek2 kehidupan yang terkadang kita lalai dan ambil mudah.. lalu kenal tak kenal semua saling bersalaman dengan senyuman kerana tahu kita semua bersaudara.. tak lupa juga bangun ber qiamullail yang rasanya tidak pernah lagi dibuat sejak meninggalkan sekolah menengah..

yerla. dulu skolah asrama asyik escape surau kerja. kalau dah kena hambat ustazah suruh turun, lepas solat pun macam kabut lipat telekung lari sebab malas bersesak. imam baca doa kat depan, belakang dok borak gelak2. bangun qiam macam haram sujud pun boleh tertidur.

terkadang bila diri ini solat bersendirian, kenangan lama itu semua terimbau semula.. rindu sebenarnya nak solat berjemaah.. bila baca doa, mintak ikut sedap bahasa melayu je sebab tak hafal banyak mana doa-doa lazim.. kalau terawih pun buat sorang2 kat bilik je.. masjid sekangkang kera je, tapi sebab takde geng, memang berat nak mengangkang pergi. alasan? konon hidup kat KL ni memang masing-masing buat kerja sendiri je. dan masing2 pun sibuk. itu lah jadi nye.

tapi betul. terkadang saya merindui itu semua..

6 comments:

oYaMa said...

it's not to late for all that.. good post.. not just you but for readers to be reminded as well.. thanks! =)

oyenks said...

izza!
sangat betul!
dah lama rasa benda tuuuu :'(
jom kita buat among babes jom.
izza imam!

izza` said...

good thinking oyama :)

boyeeeennn naaakkk huhu nnt bulan puasa nak berkampung rumah korang la. semangat sket nak terawih.

Sarsir said...

kawen la cpat...nanti semayang jemaah ngan ur husband..heheh :P

izza` said...

nakkkkkkkkkkkk *gatal* hahahaa

epa_is_fred said...

i like :D

kalo roki baca mst dia saaaaangat like. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...